Selskapsøyene

På stien, midt i en stor ananasåker, med masse moden frukt, er det ganske fristende med slang. Bare en liten overmoden en, i veikanten?! Det er vel greit? Ja, vi tok en, men så møtte vi de som høster dem, og da spurte vi om vi kunne kjøpe noen. Glade og fornøyde, med sekken full av ananas, ikke stjålet, men ærlig kjøpt, startet oppholdet på Moorea helt supert.

En fristende ananas
Ananasplukkere stiller gjerne opp på bilder
Lunsjplass med utsikt
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
På tide å smake på «fangsten»

Gjengen var samlet, Wilhelm, Alma (fortøyd til Tamara) og Sonrisa på naboøya til Tahiti. Vi lå på en fin ankring, rett innenfor revet, roligere enn på kaia i Papeete. Vi var mange båter og det ble både noen nye bekjentskaper og bålkveld på stranden.

Utsikt fra mastetoppen og innover i bukten
Klart vann og posering for fotografen, trenger ikke drone med mast og mann…
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Halvard er bålmester’n og fikser for gjengen
Stemningsfullt!
Noen av gjengen på stranden

En stille dag fikk vi et dykk på utsiden av revet, og der fikk vi møtt både skilpadder og et par haier. Det var kjempegøy. Dagen etter hadde vi et dykk som var skikkelig grumsete, lite liv og døde koraller, men vi fant noen vrakrester og så en hai, så gjengen var fornøyd.

DCIM100GOPROGOPR0107.
Vi og skilpadde, litt skremt ble den nok…
DCIM100GOPROGOPR0172.
Dykkerposering…

Wilhelm har hatt et litt lengre perspektiv på sin seiltur enn oss, og de tok avgjørelsen om å bli lengre i Fransk Polonesia. Det var tøft for begge båtene å innse at avskjeden kom på Moorea. Bestevenner, dykkerbuddies og «partners in crime» gjennom et år, det har vært fantastisk! Vi gleder oss til gjensyn, mest sannsynlig på fast grunn, i Norge.

Wilhelm i farta! 😉
Moro var det! 😉 Kan ikke alltid se ut som blomsterpiker… Gleder meg til neste gang. ❤

Lørdag 6. august heiste vi seil og satte kursen nordover til Tahaa og Raiatea. Lars-Fredrik hadde hørt om en grotte (under vann) og det ligger et seilskutevrak her, så alt tyder på mange spennende dykk. Begge øyene ligger innenfor samme rev, så det er fint og stille i lagunen mellom. Mange kule dykk ble det. Vi spurte lokale og vi sjekket kart og etter fire dykk(!) fant vi grotten. Lars-Fredrik fikk noen fine turer ned i grotten og vi storkoste oss, det ble også et supert dykk på Nordby, vraket ved Uturoa. Helt topp. Alma og Sonrisa kom også, og på ettermiddagen ble det gjerne felles middag eller bare litt kveldsprat. Sammen fikk vi endelig sett «Det grønne blinket». Vi har kikket på solnedganger på jakt etter dette, som både kjennes fra «Pirates of the Caribbean» og guidebøker vi har lest. Det finnes, og det var moro å se det sammen med de andre. Akkurat i det solen forsvinner under horisonten sees et grønt lysskjær.

DCIM103GOPRO
Kompisen til Nemo
Fisk er gøy.
Gina liker skilpaddene
DCIM103GOPRO
Lars-Fredrik på utkikk etter grotter
Undervannsshow

En av kveldene på Tahaa spiste Lars-Fredrik og jeg middag på en lokal restaurant, der familien underholdt med sang og spill. Senere på kvelden ble det dans og flammeshow. Vi hadde en morsom opplevelse og fikk nok en ny beskrivelse på hvor grotten lå…

Konsentrert trommespiller
Blomsterpynt må til
Flammeshow
Mer flammer
Dans, sang og spill

Mandag formiddag seilte vi til Bora Bora, her vi nyter ett par dager til med Fransk Polonesia-liv og atollidyll. Vi reiser videre på onsdag ettermiddag (17.08.2016) og neste mål er Niue. Det er ca 1000 nm så det tar nok en ukes tid. Vi gleder oss til mer dykking, hvaler og spennende øyutforskning.

Sailing Tamara Uncategorized

ginalill View All →

Starter på verdens beste eventyr sammen med Lars-Fredrik på Tamaraseiltur den 1. august 2015

4 Comments Legg igjen en kommentar

1. Hei Gina og Lars Fredrik. Alltid spennende lesing for oss her hjemme når ny blogg er lagt ut. ( Noen ganger litt for
    spennende for noen av oss!! Er ikke alltid like glad i alle disse haiene.)Det ser jo helt fantastisk ut alt dere opplever og alle nye bekjentskaper dere stifter underveis. Det må jo være moro. Her hjemme er det jobb og hverdagen. Den er ikke så ille den heller. Det er jo typisk , men nå har sommeren kommet igjen for noen dager. Vi nyter kveldene da !

Ha det godt begge to og ha en flott seilas videre. Mange mange klemmer fra mor Marianne.

Likt av 1 person

2. Er så enig, det er spennende lesing for oss som bare koser oss på verandaen så lenge varmen holder.
    Ha en god reise videre, men pass dere for hvaler og haier og lignende
    Så fantastisk det må være å møte landsmenn så langt hjemmefra.