Atoller, perler og drømmedykk

Ahe, vår første atoll, så vi i morgengryet den 27. juni. Vi hadde hørt og lest at det kan være tøff innseiling på grunn av strømmen gjennom de små passene, og vi kom med mye vind. Seilene berget vi, så satte vi kursen mot innseilingen. Det ble røft, men Tamara og mannskap kom seg greit gjennom bølgene, skapt av sterk motvind og medstrøm.

Ahe er ca. like stor i omkrets som Læsø, dvs. ca. 7 mil, men så er jo land bare smale øyer rundt en stor lagune. Vi kunne så vidt se til den andre siden ved klart og fint vær. Da vi kom lå det en dansk båt der, Havhunden, og vi dro på besøk. Det ble et koselig bekjentskap med et dansk ektepar i 70årene. Og referansen til Læsø var morsom.

Wilhelm kom også etter et par dager og det var fint å være sammen igjen. Nå tar vi følge til Tahiti.

Atollidyll

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Båt på land, sånn kan det gå om du ikke følger med på innseiling og utseiling…

Tuamotos er mest kjent for perler, og fra gammelt av perledykkerne sine. Nå er det store perlefarmer på mange av atollene, men perlene har sunket i pris, så det er litt tøffere for befolkningen der. Anders var ivrig på å finne perler, så etter en dag med jollesafari, fikk vi på oss dykkerutstyr og hoppet i vannet på perlejakt. Guttene plukket mange fine skjell, men dessverre var det lite med perler, etter tre dykk(!) sank motet litt og da vi fikk litt internett en dag, så vi at sjansen for å finne en naturlig perle er 1:10 000. Vi måtte nok snakke med farmerne…

DCIM102GOPRO
Perlejakt

Vi fikk kontakt med en del av de lokale ungdommene som jobbet med perler da vi en dag la oss til bryggen(!) i landsbyen. Det er ikke så lett å forklare følelsen av å legge til, når det er tre måneder siden sist, det var kult med muligheten til bare å hoppe i land, uten jolletur, og båten ligger veldig stille. Bryggen blir brukt av forsyningsbåten som kommer en gang i uken. Den har med alt øybeboerne trenger, fra dagligvarer til byggematerialer. Det var veldig spennende med andre båter på bryggen, så vi hadde stadig besøk av barn og voksne som kom bort for å prate litt og kikke. Ungdommene fra perleindustrien kunne hjelpe oss litt med perlefangstmuligheter og hvordan de blir «laget».

Perletrilling…
Perlefangst

Fra Ahe dro vi med båten full av perler, både de svarte og de lyse. De er vakre alle sammen, og det blir spennende å se om vi får noen fine smykker ut av det. Et snaut døgns seiling tok oss til Fakarava, en stor atoll, her får en vel plass til hele Danmark inni lagunen.

Luksusfrokost i Wilhelm, etter nattseiling til Fakarava

Fakarava hadde en «stor» landsby i nord, Rotuava, der vi lå et par dager, før vi satte kursen sydover til «dykkerspot» nr. 1. Vi hadde hørt det skulle være veldig fint og hai(!) i syd. På veien lå vi en natt i Hirifa, syd-øst i Fakarava. På stranden, med fantastisk utsikt, hadde Lisa startet servering. Vi fikk komme på middag (drikke tok vi med selv), og hun og mannen disket opp med ceviche, grillet fisk og hummer. Det var et fantastisk måltid og vi betalte noe som tilsvarer ca. 300 NOK. Hun er en morsom dame, og fortalte litt historier etter middagen, også fikk vi med oss en kokosnøtt hver.

Fakaravabrygge
Hos Lisa, restaurant med UTSIKT
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det er alltid pyntet med blomster på disse øyene.
Luksusmiddag

Da vi kom til sydenden av Fakarava ble vi møtt av hai rundt båten, og vannet var krystallklart. Det var rimelig skummelt første gangen vi stakk tåa nedi, men etterhvert skjønte vi at de ikke brydde seg, og vi hoppet uti. Dykkene topper alle de tidligere på turen, og vi sitter igjen med en følelse av å være «verdens heldigste». På kvelden ble det pizzafest og feiring av Ann-Helen sin bursdag. Pizza’n ble servert av Sean Connery (hvis noen lurte på hvor han ble av etter han drev i land sammen med bond-damen på slutten av filmen), på et lite familiedrevet resort. Pizzaovnen er selvbygd i vannkanten og det smakte helt nydelig. Vi spiste det vi orket og en god del til.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bak båten så vi de første haiene
Haiene rundt badeplattformen
Dykkere i farta! 😉
Dette er topp.
A fish called Wanda?
DCIM103GOPRO
Korallene i passet var fargerike
Ubeskrivelig
Vi møter haiene i sydpasset på Fakarava
Spennende dykking
Afterdive i Tamara
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Best plasserte pizzaovn vi har sett
Bursdagssang og kake
Super oppvartning fra hele familien

På fredag heiste vi seil og satte kursen for Tahiti. Vi kom frem på søndag og her er det «storbyliv» med både butikker, restauranter og uteliv. Helt topp det også.

13 svar til «Atoller, perler og drømmedykk»

1. Knut halvorsen avatar
    Knut halvorsen

Fantastisk lesning 😊Vi er supermisunnelig 😊Vi ligger i Grimstad på seilferie 3 uker og dere gir oss inspirasjon til å ta 104 uker til⛵️⛵️😊Sail safe 👍Vi gleder oss til neste innlegg 😄

Likt av 1 person

2. Ja, det er bare helt fantastisk! Tusen takk for blogg og flotte bilder.
    Ønsker dere fortsatt super tur, ha det gøy og kos dere.

3. Takker for fine bilder og informasjon fra dere og. Sammen med det som Ann-Helen skriver og hennes bilder blir dette til en flott reiseskildring. Vi får ta del i ferden, og er svært takknemlig for det. Hilsen en litt engstelig pappa til Ann-Helen

Likt av 1 person

4. Herlige bilder og minner for livet. Snakk om godfølelse og litt grøss med haiene. Tøffe folk.
    Imponerende perlesamling. Jeg kom hjem med 8 tror jeg. Fikk laga smykke av ei bl.a. Går med den rundt halsen den dag i dag sammen med ei haitann festet i gull som jeg kjøpte på Tahiti.
    Kos dere videre.

1. Så kult! 😊 Det er veldig moro med perlene! 😃 God sommer

Liker

5. Nå har jeg vært hos Bodil og vist fram bildene deres, for et eventyr, blir tøft å komme tilbake til hverdagen i Norge en gang. Nyt 😃

1. Tusen takk for at du deler med farmor også! 💙 God sommer

6. Kjell Lillemork avatar
    Kjell Lillemork

Opplevelsene står i kø skjønner jeg, og at dere har det eventyrlig forstår vi. Så gøy at dere møter så mange hyggelige mennesker både seilere og innfødte. Kos dere videre.

7. Såååå fantastiskt ni verkar ha det, riktigt härligt att kunna följa er ❤ ❤ ❤

1. Ja, dette er helt topp! 😘

Liker

8. Så gøy å lese, Gina!💗 -Fantastiske bilder og FOR noen opplevelser!! 😄 Jeg syntes at snorklingen som vi hadde på Santorini i fjor var helt magisk,- men skjønner at det blir jo bare et par smådrops i forhold til dette!✨🌊✨🐠🐟✨🐬✨🐳✨🐋✨ Fortsett med bra skriving og kos dere og nyyyyt videre! Stor-stor klæm😚

Likt av 1 person

9. Så spennende Gina! Det er vanskelig for oss her i lille Drammen å fatte hvilke store opplevelser dere har på reisen. Nanna og jeg reiser til mor og far på Læsø sammen med Preben og Anki på torsdag. Vi gleder oss til noen dager som øyboere. Fortsatt god seilas med enestående opplevelser. Klem fra Nanna og Per

1. Så herlig med sommer og Læsøtur. Kos dere masse på favorittøya og fortsatt god sommer.